Uitdagende onderzoeken op en rondom verkeersknooppunt en historische tramlijn
Veiligheid voorop bij het in kaart brengen van asfalt, fundatie en ondergrond van hoofdwegen en tramlijn in hartje Den Haag.
Ingenieursbureau Land heeft in het kader van de vervanging van tramlijn 1, de Scheveningseweg en de kruispunten met diverse omliggende wegen, onderzoek gedaan naar de kwaliteit en hergebruiksmogelijkheden van het asfalt, de fundaties en de ondergrond. Hiervoor zijn een asfaltonderzoek conform CROW 210, een fundatieonderzoek conform NEN 5897, een verkennend asbestonderzoek conform NEN 5707, een verkennend bodemonderzoek conform NEN 5740 en AP04 keuringen uitgevoerd.
In totaal zijn 39 asfalt- en fundatieboringen geplaatst, zijn 76 boringen geplaatst in het kader van een verkennend bodemonderzoek en zijn nog eens ca. 50 boringen geplaatst om een heterogene verontreiniging van de trambaan met koper nader te onderzoeken. De trambaan bleek als gevolg van het gebruik sterk heterogeen verontreinigd te zijn met koper. In overleg met de gemeente Den Haag en de Omgevingsdienst Haaglanden is een aanpak bedacht voor de omgang met de verontreiniging, waarmee alle partijen in de uitvoering uit de voeten kunnen. In voorbereiding op de uitvoering zijn ook nog 10 partijkeuringen AP04 uitgevoerd.
Het onderzoek bracht in eerste instantie vooral wat uitdagingen met zich mee vanwege de verkeersdrukte ter plaatse. Veel voetgangers, fietsers, gemotoriseerd verkeer en elke 10 minuten een tram zorgden ervoor dat extra oplettendheid was geboden.
Voorafgaand aan de werkzaamheden is de locatie uitgebreid geschouwd door een van onze ervaren adviseurs op het gebied van verkeer en verkeersmaatregelen. Daarna is een intern plan opgesteld en is afstemming gezocht met de verkeersdienst van de gemeente Den Haag en de vergunning geregeld bij trammaatschappij HTM.
De uitvoering van het onderzoek is voorzien van verkeersmaatregelen conform CROW publicatie 96b en is deels ’s nachts gedaan. De werkzaamheden op kruispunten zijn begeleid door verkeersregelaars en het onderzoek op de trambaan is begeleid door gecertifieerd medewerker tramspoorveiligheid. Ondanks de ambitieuze planning van het project, de tegenslagen qua verontreinigingen en de uitdagingen op het gebied van verkeersveiligheid, is dit project tot een gewenst einde gebracht dankzij een goede samenwerking tussen de Gemeente Den Haag, de Omgevingsdienst Haaglanden, HTM en ingenieursbureau Land.